dinsdag 27 juni 2006

Dennis



Ook Elsje is een tikje voetbalmoe en dus heeft ze tijd voor een blogje. Deze weken heeft ze weer veel tv gekeken, want veel voetbal, en dus ook weer veel reclames gezien.

Het is haar opgevallen dat er de laatste tijd steeds vaker verhalende reclames zijn. Reclames waar in de loop van de 'jaren' een ontwikkeling zit van de hoofdpersoon, waar je mee mee kunt leven en die steeds aansprekender en sympatieker wordt.

Zo is er Jochem de Bruin van de Rabobank. In het begin een beetje een Lulletje Rozenwater, die op een internationale bijeenkomst in steenkolenengels trots over de boerenleenbank vertelt, met boerderijgeluiden-producerend publiek in de zaal. Inmiddels hebben we kennis gemaakt met Jochems vader en heeft Jochem een Zweedse vriendin gekregen. Zij blijkt al kinderen te hebben, dus wellicht wordt onze Jochem in de nabije toekomst onderdeel van een NSG...

Belangrijk onderdeel van de Jochem-reclames zijn zijn stiff-upperlip-Britse concurrenten die in het begin koeiengeluiden maakten maar al snel stil werden. En hem nu telkens tegenkomen, in Frankrijk, op safari, in de sauna, you name it. Humor, niet om van de banken te rollen, nee, beschaafde humor. Zoals de Rabobank wil zijn: degelijk en beschaafd maar wel voor normale mensen zoals Jochem.

Stukken minder beschaafd, meer zoals Elsje zeg maar, is Dennis. Je kent hem wel, Dennis van der Ven, Citroëndealer. Die overenthousiaste verkoper die liever in een bestelauto slaapt dan bij zijn vrouw, die Jan en alleman opbelt om zijn producten te slijten en die Jehova-getuigen de stuipen op het lijf jaagt door ze binnen te vragen en ze vervolgens probeert te bekeren tot de Citroën-verering. Een tikkie over the top misschien, maar wel grappig.

Opvallend is dat Elsje geen voorbeeld van een dergelijke verhalende reclamcampagne met een vrouw in de hoofdrol kan bedenken. Nee, als er een vrouw in de hoofrol is, dan gaat het toch om verkopen van producten met sex, aan mannen. En daar gaat Elsje niet voor. Zo zou ze nooit in een Renault willen rijden, sinds die adverteren met schuddende vrouwenbillen in strakke broekjes om de nieuwe konten van de auto's aan de man te brengen. Elsje is en blijft voorlopig Citroënfan. En Dennis? Die mag blijven, wie weet ruilt Elsje haar mol nog wel eens in voor een andere Citroën.

2 opmerkingen:

Elsje zei

Ja, mooi he? Maar wel een tikkie boven het budget, ondanks de nieuwe baan...

Ina zei

Ik was ook altijd door op Cora van Mora. En op Adèle in de Bros-reclame. In het bad aan de telefoon omlaagkijkend naar haar decolleté half onder het schuim. "Nee, daar zie je niks van!".