zaterdag 9 december 2006

Een stukje ergernis



Mag Elsje even een grote ergernis delen? Dat gaat over het te pas en te onpas gebruiken van het woord 'een stukje', anders dan in 'een stukje taart'. Vréselijk!

Van de week hoorde zij iemand tijdens een lezing zeggen: "We doen aan een stukje kwaliteitszorg zodat de klanten een stukje zekerheid hebben over de door ons geleverde producten." Braak, braak, braak.

Elsje overweegt maatregelen, bijvoorbeeld:
- een voetbaltoeter bij zich houden en dan iedere keer zo'n keiharde 'Pèp!!';
- een doos eieren om dan iedere keer de spreker mee te bekogelen;
- om een stukje taart vragen iedere keer als enz...;
- een kwartjespot (jammer alleen dat er geen kwartjes meer bestaan);
- een schop verkopen;
- weglopen;
- een braakgebaar maken;
- 'pardon?' zeggen (dit is de meest beleefde variant).

Reacties op dit stukje zijn welkom.

4 opmerkingen:

Sjaak zei

Sjaak proeft een stukje irritatie in deze

Anoniem zei

Helemaal met je eens. Alleen heb ik de neiging om de irritatie te internaliseren: met een zelfgenoegzame uitdrukking op mijn gezicht stel ik mijn inschatting over de sprekers talige creativiteit bij ;-)

Groetjes, Jonna
(die het niet kan laten om 'zeg maar' te zeggen, ook erg irritant).

Anoniem zei

Nog eentje okay .
O.K te pas en te onpas !!!!
"stukje" schrijven?
mag dat wel?
ga je mee een stukje lopen?
kan ook he?
dus blijven er nog aardig wat stukjes en beetjes over die mogen .

Ina zei

Ik herinner me dat wij in de klas bij een leraar met het stopwoordje 'natuurlijk' en masse een tel de billen van de stoel tilden. Het duurde natuurlijk even voor de man het door had maar daarna werd het natuurlijk een stuk minder ergerlijk.

Jouw stukje is mijn:
'dan heb ik zoiets van'
Aaaaaaargh!