maandag 19 februari 2007

Plaatje



Lang had Elsje gedubd of ze het zou doen: ooglaseren. Uiteindelijk was vorige week donderdag de dag des oordeels. Het was best eng maar uiteindelijk viel de behandeling zelf erg mee. Voor diegenen die ertegen kunnen hierbij een verslagje...

Eerst worden je ogen verdoofd door druppeltjes die prikken in je ogen te doen. Elsje voelde zich net dat hondje uit die reclame tegen dierproeven. Vrijwillig liet ze zich dit aandoen, sterker ze had er bijna 5000 € voor betaald!

Dan ga je een soort tandartsstoel liggen, je wimpers worden met tape vastgeplakt en je krijgt een operatiedoekje over de rest van je gezicht. Dan worden je oogleden extra gespreid met een soort klemmetje, niet echt prettig maar nog best te harden.

Vervolgens word je onder het 'snijapparaat' geschoven, je krijgt een ringetje op je oog (voel je niets van), dat zuigt zich vacuum (superrotgevoel alsof je oog uit je kas gezogen word. Je ziet niets meer behalve gekleurde sterretjes) en dan maken ze (daar zie en merk je dus niets van!) een flapje los van het hoornvlies van minder dan 1/10 mm. Dit doen ze aan drie kanten, want aan de bovenkant blijft het vastzitten. Het vacuum wordt eraf gehaald en gelukkig zie je dan gelijk weer wat, eigenlijk merk je dan nog niet dat er aan je oog gerotzooid is. Je wordt onder het apparaat vandaan geschoven, het flapje wordt naar boven geklapt (raar gezicht, alsof je onder water je ogen open doet) en dan gaat het laseren beginnen. Je moet ondertussen focussen op een klein oranje knipperend lichtje, dan helpt wel. Hier voel je ook niets van, maar een klein beetje ruik je die nare geur van verbrand vlees.

Elsje onderging de zogenoemde LASIK-Wave front (ook wel Customvue) genoemd, waarbij op een flink aantal punten een eigen correctie plaats vond: sommige plekjes in haar oog hadden een andere afwijking dan andere plekjes (zie bovenstaand plaatje en dit of dit linkje voor meer informatie)
Elsjes rechteroog kostte 44 seconden en het linkeroog 36 seconden, waarbij de operatieassistente terugtelde.

Na afloop worden je ogen enorm gespoeld (dat is een rotgevoel want het is erg koud en omdat je oogleden zijn vastgeplakt kun je het niet wegknipperen) en wordt het flapje teruggeklapt en heeeeeeeel zachtjes met een kwastje op zijn plaats gevleid en het wonder geschiedt: je kunt zien! Nog heel mistig en wazig, maar veeeeeeel en veeeeel beter dan je ooit hebt gedaan (dit gold zeker voor Elsje want haar linkeroog was min 6,5 en haar rechteroog min 7,75).

Na nog wat instructies mag je naar huis. Elsje liep rustig naar huis toe, bril in het tasje, genietend van het feit dat ze zonder visuele hulpmiddelen de naambordjes van de straten kon lezen!!!

Thuis vielen de eerste uren wel erg tegen, de verdoving begon uit te werken en Elsjes ogen fikten als de hel, je kunt ze niet eens open doen, ze prikken, branden, tranen, vreselijk. En je mag er niet aankomen. Elk straaltje licht was bovendien een regelrechte marteling. Dus Elsje is heel zieligjes in bed gaan liggen, stiekem jankend van de pijn. Toen dacht ze wel even: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen!!! Gelukkig trok de pijn na een paar uur weg, de lichtgevoeligheid nam in de loop van de dag iets af.

De volgende ochtend werd Elsje echter wakker en ze wist niet wat ze zag want ze zag! Het linkeroog zag zelfs perfect scherp, het ander zat een dag na de ingreep op nog een reststerkte van min 0,5. Maar pas over een half jaar is het zicht stabiel genoeg om te kunnen zien of er nog een extra behandeling zou kunnen/moeten.

Ook was na de eerste nacht de pijn helemaal weg en nu, na vier dagen, heeft Elsje alleen nog wat droge ogen. Dit is volkomen normaal, de eerste maanden schijnt iedereen daar namelijk last van te hebben. En dus druppelt Elsje er braaf op los met kunsttranen.

Al met al is het haar goed bevallen. Ze is niet de enige tevreden patiƫnt van Eyescan. Kijk hier maar eens. En voor deze reclame is Elsje niet betaald :-)

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, in zulke verhalen is mijmerlijn, links -6,5 rechts -7, sinds haar 8e een bril, zo'n grote die toen in de mode waren, op haar 16e tot haar grote blijdschap lenzen en doodsbang ooit weer een bril op te moeten(want een nieuw leven begon toen), zeer geinteresseerd.

De word verification hieronder doet overigens aan het halfjaarlijkse bezoek aan de lenzenboer denken.

Ina zei

Wat heerlijk dat het zo goed gegaan is! Wat moet het een overgang zijn, als je zulke slechte ogen had.
Maar hoe moet dat dan over een paar jaar met de leesbril?

Elsje zei

@Merlijn: LOL, ik hoop toch dat de lettertjes bij de lenzenboer toch iets rechterop lijken te staan, anders heb je ook nog een flink astigmatische afwijking!

Elsje zei

@Ina: helaas, de leesbril blijft straks nodig. Niet dat ze het niet weg kunnen laseren, een +-afwijking, maar je ogen zijn dan niet stabiel, en dus zou je dan elk jaar of elke zoveel jaar onder het mes moeten, geen goed idee!

annoesjka zei

Ik ga over een paar weken lasik laten doen bij Eyescan en zit nu te dubben of ik voor wavefront moet kiezen (het is zoveel duurder nog!). Ik heb -8 ongeveer aan beide ogen. Ik vroeg me af of het voor jou nu na een jaar allemaal nog steeds goed is. Ik hoop het.
Groet,
Annoesjka

Elsje zei

@annoesjka: het is nu ruim een jaar later.
De eerste paar maanden had ik heel erg droge ogen, ik heb me gek gedruppeld. Maar dat hield vrij plotseling op. Ook het 'halos'-zien is vrijwel verdwenen. Wel vind ik dat ik 's avonds in de auto nog te slecht zie. Dat komt waarschijnlijk doordat er een verschil tussen beide ogen is overgebleven.
Links zie ik namelijk bijna perfect, rechts is nog niet zo goed. Dat ligt overigens niet aan het herstel van het oog (dat is prima gegaan), maar er is nog een behoorlijke reststerkte (1.25) overgebleven. Daar was ik trouwens van te voren voor gewaarschuwd.
Hierdoor moet ik bij presentaties voor in de zaal zitten, herken ik mensen niet op straat etc.
Als je denkt dat het mislukt is: nee! Ik draag namelijk geen corrigerende middelen en kan toch goed functioneren!
Vooral 's nachts en 's morgens is het heerlijk: wakker worden en niet eerst je bril hoeven te zoeken voor je kunt zien hoe laat het is of voor je de trap af durft te lopen.
Volgende week heb ik een tweede vooronderzoek. Dan zal bekeken worden of met LASEK ook het laatste stukje bijziendheid van het rechteroog nog gecorrigeerd kan worden.

annoesjka zei

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Het is goed dat je zelf zegt dat je er blij mee bent, want je noemt wel een aantal behoorlijke 'nadelen', vooral die reststerkte. Ik ga straks een datum voor de operatie afspreken, maar ben helaas niet helemaal gerustgesteld door je verhaal. Ik ga ze toch nog maar weer wat vragen stellen...
Succes met de lasekoperatie evt.!

Hank zei

Dank vior je linkje. Ben straks aan de beurt. Lees dit in de wachtkamer.