zondag 30 december 2007

Wat is er toch mis met... (4)



Wat is er mis met U? Overal waar Elsje komt, valt het haar op dat er nog maar zelden gevousvoyeerd wordt. Alom is het 'jij' en 'jou' dat de klok slaat.

Elsje heeft als meisje geleerd dat je volwassenen die je niet kent, of ze nou ouder of jonger zijn, met 'u' aanspreekt. En daarnaast mensen met een zekere mate van gezag (zoals de buurman/vrouw, je oom/tante). En sowieso altijd het personeel in winkels, restaurants, de buschauffeur, de leerkracht, de dame achter het loket etc.

Natuurlijk vond ook zij het wel eens overdreven. Zo had Elsje een tante die werkelijk iedereen U noemde (nadrukkelijk met hoofdletter ook nog). Zelfs de toch veel jongere familieleden, bij uitstek toch een categorie jongere bekenden en dus geschikt om te tutoyeren, werden door haar met 'U' aangesproken.

Om zich heen ziet Elsje kinderen die oudere en onbekende mensen met 'jij' en 'jou' aanspreken, hun leerkracht bij de voornaam noemen. En dat stoort haar wel een beetje. Is Elsje misschien een tikkie ouderwets of gaat U ten onder? Is tutoyeren de nieuwe norm, en moet Elsje ook dat maar als beleefd beschouwen?

1 opmerking:

elke zei

Groot gelijk, het stoort mij ook mateloos. Dàt en me aanspreken met mijn voornaam. De goeie 'oude' tijden zijn voorgoed weg, vrees ik.
(klink ik nu als mijn grootmoeder?)