zondag 29 oktober 2006

Mokkende bankhanger



Van de zomer verslond Elsje aan het rand van het vakantiezwembad heel wat lettertjes. Naast een aantal prachtromans en ook een lekker flutje had ze een aantal haar onbekende tijdschriften meegenomen: Quest en Psychologie Magazine.

Het eerste was waardeloos, een soortement Kijk voor volwassenen, maar dan met sex als voornaamste leitmotiv. Psychologie vond Elsje wel aardig. Zo stond er een artikel over de puberteit in met als invalshoek: waarom verandert uw enthousiaste boomklimmer in een mokkende bankhanger? En dat al vóórdat de uiterlijke tekenen van de puberteit zich aandienen. De vreselijke onzekerheid en lusteloosheid. Ook hier bleken de hormonen de boosdoeners.

Het artikel werd natuurlijk direct bij de oudste onder de neus geduwd: zij zou immers deze verandering als eerste binnenkort kunnen gaan doormaken.
En ja, hoor, twee maanden verder is het al zo ver. Gelukkig springt onze beginnende puber nog heen en weer tussen het boomklimmerschap en bankhangerschap, dus vooralsnog kan Elsje er met vooral ontroering naar kijken. De oudste: een puber, goh!

Maar goed. Afgelopen zaterdag was het Volkskrant Magazine gewijd aan de Brave Puber. Braaf? Braaf?!? Toen Elsje die verhalen las, sidderde zij inwendig: is dit ons voorland? Meiden die er op hun 13e vrolijk op los pijpen (want dat is geen sex meer sinds de Monica Lewinsky-affaire) en op de dansvloer op school klaargevingerd worden! Pubers die thuis stevig 'indrinken' voordat ze uitgaan (en hun ouders die dat nog oké vinden ook!). Ril, ril, ril!!

God behoede ons allen voor dit schrikbeeld. Want als dat al de Brave Puber is, hoe vreselijk moet het dan wel niet gesteld zijn met de Opstandige Puber?

3 opmerkingen:

Sjaak zei

Zolang deze puber nog lekker meevoetbalt met de jongens op het veldje lijkt het 'droomscenario' nog ver weg. Hoe zullen wij zijn als er om 4 uur 's nachts een 'taxi' nodig is. Als onze kinderen uit willen en 'als enigen' al om 2 uur thuis moeten zijn. Of zijn ze net zo braaf als Sjaak en ga ze pas vanaf 17 jaar eens een beetje aan uitgaan denken. Is sportclub en juislijke gezelligheid lang voldoende afleiding genoeg?

Sjaak weet wel dat hij veel slapeloze nachten tegemoet zal gaan....

Anoniem zei

Er zijn altijd uitzonderingen! en zoals lang niet iedere puber voetbalt of spelletjes leuk vindt,zal ook jullie oudste misschien ook hierop niet de doorsnee puber worden.Hoewel ik geloof dat doorsnee geen goede benaming is ,want die zijn waarschijnlijk zelf de UITZONDERINGEN .gezegd door moeder(s)

Ina zei

Vooral die vingers op de dansvloer hebben mij al wakker gehouden. En dan heb ik nog geen eens dochters! Maar aangezien ik zelf pas vanaf 18 jaar ging puberen en manlief het gewoon heeft overgeslagen maak ik me er nog maar niet zo druk over. Vooralsnog ontwikkelt de oudste 'alleen maar' een geweldig gevoel voor humor. Oef, nu ik erover nadenk, ook dat deed ik pas na mijn achttiende...