dinsdag 2 december 2008

En zo blijkt de klant toch koning



Soms vliegen de ballonnetjes van de NS je om de oren. Nu weer roepen ze dat de punctualiteit voortaan ondergeschikt wordt aan het op de eindbestemming krijgen van de reiziger.

Het schrappen van treinen was altijd een populaire manier bij de NS om aan de met het Ministerie afgesproken punctualiteitsprestaties te kunnen voldoen: een geschrapte trein kan immers niet als 'te laat' worden ge(sp)oormerkt en telt dus niet mee voor de meting van de afgesproken prestatie.

Maar nu wordt dat dus anders: er worden geen treinen meer geschrapt, nee, 'Bij grote storingen kiezen we nu onverbloemd voor het belang van de reiziger. We zorgen ervoor dat hij op zijn bestemming komt, ook al leidt dat tot vertragingen en daarmee tot een langer punctualiteitscijfer.' (zo meldt de woordvoerder althans). Kennelijk hebben ze bij de NS ontdekt dat ze betalende klanten hebben! En daarover heeft iedereen als kind al geleerd: De klant is Koning!

Elsje las pas een column van Ben Tiggelaar, die stelde dat in tijden van economische krimp de klant vaak ineens weer centraal komt te staan. Zou dat in dit geval ook zo zijn en is het klantgerichte idee dus van tijdelijke aard? Of heeft de NS 'gewoon' het licht gezien?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk artikel van Tig enne, van die punctualiteit had ik toch al nooit iets gemerkt, dus dat mogen ze laten varen. Liever arriveer ik op enig moment op mijn bestemming.

Ina zei

En toch blijf ik het gevoel houden dat de trein die ik nodig heb niet op mij wacht, bij een overstap, terwijl ik - in mijn trein -eindeloos op stations sta te wachten op voorkruisende en langskomende treinen.
In de maand november geen dag op tijd in de werkplaats gearriveerd. 't Moest er nog bij komen dat ik ergens anders heen werd gebracht.
(Zo, dat lucht weer op.)

Elsje zei

@blue: LOL, is enig moment niet iets te ruim bemeten (ik krijg visioenen van Sint Juttemis enzo ;o)) ?!

Elsje zei

@ina: maar nu gaat dat dus allemaal veranderen. Voortaan is het hemels om je door de NS te laten vervoeren!

Branwen zei

Ik gok op een tijdelijke inzinking.