maandag 22 december 2008

Logeerpartij



Het is kerstvakantie en dus dé periode voor de kinderen om logeerpartijtjes te regelen met vriendjes en vriendinnetjes.

Wat heeft Elsje daar toch altijd een vreselijke hekel aan gehad als kind: logeren. In een vreemd huis, dat natuurlijk anders rook dan thuis, moest je slapen op een matrasje op de grond en maar al te vaak onder een kriebeldeken (mind you, Elsjes kindertijd is van vóór de doorbraak van het dekbed).

Zo'n partijtje kwam er meestal op neer dat het slapen zelf zo lang mogelijk uitgesteld werd, bijvoorbeeld door eindeloos te kletsen. Het tot een uurtje of twee, drie tegen elkaar aanfluisteren over weetikveel werd bijna tot een Olympische sport verheven. En dat terwijl Elsje meestal omviel van de vermoeidheid. Hierdoor moest ze maar al te vaak teruggrijpen op het spelletje 'wie het langste stil is, wint'.

En dan de volgende ochtend. Meestal was Elsje door onbekende geluiden (veel) eerder wakker dan degene bij wie ze te gast was. En wat dan? In je bed blijven liggen en hopen dat je weer in slaap viel. Of zachtjes fluisterend je vriendinnetje wakker maken. Of, als dat niet lukte, ergens een boek vandaan zien te toveren om maar de heimwee te kunnen onderdrukken. In je eentje in een vreemd huis naar beneden gaan, dat durfde Elsje echt niet.

Dat de kinderen zich verheugen om uit logeren te gaan, daar snapt Elsje dan ook geen sikkepit van. Laten we het er maar op houden dat Elsjes anti-logeer-genen hen hebben overgeslagen.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Als kind was ik dol op logeren! Mijn kinderen waren dol op logeren. Hun vriendjes waren dol op logeren, bij ons thuis. Maar toch herken ik wat je beschrijft. Bij sommige mensen wilde het gewoon niet lukken, het ' me nestelen' en dan werd ik ook na een halfdoorwaakte nacht geheel onuitgeslapen wakker.

Tricky zei

misschien worden jouw kinderen daar dan wel in slaap gezongen?! hihi! als je niet vals zingt mag je dat bij mij ook komen doen ;-)
ik herken het wel, maar zoals blue schrijft, het hing er vanaf waar ik ging logeren, geloof ik!

elke zei

Dit was ook hier afhankelijk van bij wie het was. In alle geval: bij mijn beste vriendin ging ik heel graag logeren.

Anoniem zei

Heimwee...daar heb ik ook heel mijn leven last van gehad. Gelukkig hebben mijn zonen dat niet,integendeel;)

Martine zei

Ik krijg nog jeuk als ik aan die dekens van vroeger denk!

Elsje zei

@allen: ja, ik denk dat er wel één adresje was waar ik graag ging logeren en dat was bij mijn Tante en Oom in Overschie. Daar 'paste' ik. En Tricky, nee daar werd ik niet in slaap gezongen, LOL
(volgens kenners schijn ik voor een amateurtje best een aardige stem te hebben dus ik kom graag een keertje slaapliedjes ten gehore brengen)

Ina zei

De Tante en Oom in Overschie hadden het perfecte slaaphuis :-D
Ik wilde alleen bij mensen die ik aardig vond. En dan pruimde ik bijna alles (op een krolse kat na). Zo blijf ik dol op treingeraas vlak naast mijn bed. Dat herinnert me aan die zolder in Delft...

*litol*

Elsje zei

@Ina: ik had het ook bij jullie. Kennelijk sliep C. altijd lang? De dekens kan ik me bij jullie trouwens niet herinneren... gelukkig dat je het in Delft naar je zin had. Die kat die we toen hadden was gestoord dus ik vind het meer dan moedig dat je die getrotseerd hebt!!!

Anoniem zei

Mijn nichtjes zijn ook dol op logeren, erg leuk om te zien. Gelukkig lijken ze niet op hun tante...ik had altijd enorme heimwee en ging daarom nooit uit logeren.

Ina zei

@Elsje: C. lang slapen? Mijn moederen ik in ieder geval niet. Yatzeeën vanaf half zeven, hoera :-)

Die kat was in Leiden, trouwens. Was dat dat stuk verdriet ook nog?

*kenscu*

Elsje zei

@ina: gek, ik herinner me C.s kamer en wakker liggen... Die kat was er al in Delft, het was onze eerste kat die pas dood ging toen ik al lang en breed in Utrecht woonde.