vrijdag 1 mei 2009

Surfing, surfing...



Altijd als Elsje tijdens haar werk haar hotmail checkt, een tweet plaatst, even het nieuws bekijkt of een potje Rush Hour speelt (natuurlijk niet allemaal tegelijk en ook niet de hele dag, echt niet!), voelt zij zich enigszins bezwaard. Is dat niet eigenlijk oninteger? Is het in de baas zijn tijd iets voor jezelf doen niet eigenlijk stelen?

Tot afgelopen dinsdag, toen zij het volgende berichtje oppikte op Overheidsmanagement.nl.

Privésurfen op het werk maakt medewerkers productiever. Dat zou volgens HR Praktijk blijken uit onderzoek door de Universiteit van Melbourne (Australië).
Volgens de wetenschappers zouden mensen zich beter op hun werk kunnen richten als zij het af los kunnen laten.

Negen procent
Volgens het onderzoek zouden mensen die maximaal 20% van hun werktijd besteden aan privésurfen negen procent productiever zijn dan zij die alleen sites voor hun werk bezoeken.

Gamen
Volgens de onderzoekers zou 70% van de werknemers weleens privésurfen. Vooral sites met informatie over producten en nieuwssites zijn in trek. Ook online gamen en filmpjes vallen in de smaak.

Dus mocht je baas ooit zeuren, dan laat je hem of haar dit maar lezen.

4 opmerkingen:

Suske. zei

dit kan kloppen. Wat deden we vroeger vooraleer internet er was ? Eventjes praten met collega's of stiekem een tijdschrift doorbladeren.
Bij ons hebben ze onlangs alle communitiesites zoals facebook en twitter geblokkeerd. Uit veiligheid voor het netwerk zogezegd. Ik heb hier mijn bedenkingen over.

GdeB zei

ik voel me ook extreem productief vandaag.

She zei

Sinds ik freelancer ben, check ik alleen nog maar even mijn mail een paar keer per dag als ik ergens een interim klus doe. En dan compenseer ik dat door langer te blijven zitten (dat doe ik ook als ik een privépraatje maak), terwijl ik in loondienst er geen problemen mee had om privé te surfen. Gek eigenlijk, omdat ik nu uurtje-factuurtje werk, vind ik dat ik het niet kan maken. Terwijl ik wel geloof dat je er productiever van wordt. Af en toe even een break is goed, vooral als je met ingewikkelde dingen bezig bent.

veerle zei

En toch durf ik het niet.
Altijd veel te braaf, he.