dinsdag 19 juni 2007

Rapport



Het loopt weer tegen het einde van het schooljaar en waar kind nummer één zich opmaakt voor haar eerste repetitieweek ooit, kwamen de andere kinderen met hun zomerrapporten thuis. Nou zitten zij op een school waar het absoluut niet louter om hun cognitieve prestaties draait, nee, daarnaast rapporteert de leerkracht uitgebreid over het sociaal-emotionele aspect van hun schoolleven. Op een vier-bolletjes-schaal nog wel.

Die twee onderdelen van de rapporten kijkt Elsje altijd met enige afstandelijkheid in. Het gaat er haar dan vooral om haar kinderen te kunnen herkennen. Of eigenlijk om te zien of de leerkracht haar kinderen wel 'ziet zoals ze zijn' (z4 dus).

Het leukste deel van het rapport is het zelfevaluatievelletje. In vier vragen geeft het kind daarop zelf aan wat hem/haar gemakkelijk afgaat, wat zij/hij juist moeilijk vindt, wat hij/zij het leukste vindt op school en tot slot waar zij/hij aan zal gaan werken in de komende periode.

Absolute keizerin ijzersterke logica van deze rapportronde is de jongste (groep 3), die in deze zelfevaluatie schreef:

ik kan goed rekenen en dansen

ik vind gym luek
ik vind rekenen luek
ik vind muziek luek

ik vind niks moeilijk

ik hoef aan niks te werken


Zo, die is klaar voor de universiteit. Volgende week het rapportgesprek met de juf. Ben benieuwd of die daar net zo over denkt. Luek!

1 opmerking:

Ina zei

Heerlijk, zalig, prachtig. Dat ze maar heel lang zo'n heerlijk zalig prachtig kind mag blijven.