zaterdag 13 september 2008

Schuldgevoelens verjaren niet



Iedereen heeft wel van die jeugdherinneringen waaraan je af en toe met schrik terugdenkt. Waarvan je alsnog of steeds maar weer blozende wangen van schaamte krijgt of waarbij heftige schuldgevoelens de kloof van al die jaren moeiteloos weten te overbruggen. Zo ook Elsje.

Zo zat ze gisteren rustig op de bank en keek door het raam naar buiten. Daar viel haar de enorme langpootmug op die zich tegen het raam genesteld had, aangetrokken door het licht van de lampen in de woonkamer. Ook zag ze voor het andere raam een groot spinnenweb met daarin een joekel van een kruisspin.

En toen was ze weer even 8 jaar. En beleefde ze opnieuw hoe door haar tikken op het raam de langpootmug die daarop neergestreken was, schrok en wegvloog. Recht een spinnenweb in. Met afgrijzen zag ze weer hoe de bewoner van het web, een gigantische kruisspin, razendsnel op deze vangst afstormde, de verlammende beet toebracht en het ongetwijfeld lekkere hapje begon in te kapselen. Opnieuw voelde ze de zware druk van het gevoel een levend en onschuldig wezen een vreselijke dood ingejaagd te hebben.

Snel stond de Elsje van 39 jaar op, deed het gordijn dicht en liet mug en spin voor wat ze waren. Vanmorgen was de mug weg, het web leeg en Elsje ongelofelijk opgelucht.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat vind ik dat mooi geschreven, er zit een kern van waarheid in. Geniet van een weekendje historisch België!

Ina zei

Nou, als dat het ergste is ...
Ik houd me aanbevolen voor nóg genantere herinneringen ;-)

Cursief Huigje zei

mooi stukje proza

Linn zei

Dat moet toen toch een diepe indruk op je gemaakt hebben, te bedenken dat je je dat nu nog herinnert.

Anoniem zei

Als dat het ergste is wat je uitgespookt hebt... zonder jouw hulp was die mug misschien wat later ook in het web gevlogen...

Anoniem zei

(Met stem en intonatie van Joost Prinsen:)

Wat mij nou uit dit stukje niet duidelijk wordt is of het 8-jarige elsjes bedoeling was om die mug te plagen, dan wel of zij er -misschien onbewust- rekening mee hield dat zoiets kon gebeuren...

Hoe dan ook: BAD karma! ;)

Elsje zei

@gnoegnoe: wat dénk je wel niet van Elsje! Ook toen al was zij een bioloog in spé!

Anoniem zei

Volgens mij heb jij het met jouw voorbeeldig leven al lang goedgemaakt :)

Je had mij laatst moeten zien tijdens een wandeling van Velp naar Dieren (of was het nou andersom?)... Het was de blauwe-torren-4-daagse met heel veel dodelijke slachtoffers. Dus ik liep een soort slalom en iedere keer als ik een levende tor op zijn rug zag liggen spartelen dan hielp ik 'm omdraaien ;) En ik ben geen 8 jaar meer ;)