zaterdag 8 maart 2008

Kaak



Het blogje van vandaag gaat over kaken want veel bekenden van Elsje hebben daar problemen mee.

Zo had J. een chronische ontsteking van het kaakbot, waardoor één voor één zijn kiezen getrokken moesten worden. Gelukkig gaat het het laatste jaar veel beter en heeft de tandarts eindelijk het sein ´ontsteking meester´ gegeven. Godzijdank bestaan er implantaten, waardoor het kunstgebit voorlopig nog in de kast kan blijven.

Dan heb je H. die een doodsmak maakte met de fiets en daarbij haar kaak brak. Die moest worden vastgezet totdat hij weer zou zijn vastgegroeid. Hierdoor kon H. alleen vloeibaar voedsel tot zich nemen, door een rietje. Dit alles voltrok zich weliswaar voor Elsje haar kende, maar de verhalen van het graatje dat mee kwam met de vissoep waardoor zij bijna een Advocaatje deed, zijn veelzeggend.

Het meest recente geval betreft K. Zij heeft last van een 'instabiele kaak'. Die is onlangs door de kaakchirurg gestabiliseerd, maar K. is doodsbang dat de kaak weer ontwricht zal raken. Ze is dus extreem voorzichtig met het open doen, laat staan opensperren van haar mond.

Nee, dan D.! Die had zulke flexibele kaken dat zij er wereldberoemd mee werd:


En na dit filmpje houdt Elsje voorlopig de kaken stijf op elkaar.

1 opmerking:

elke zei

Ik heb niks tegen de tandarts, maar mijn mond té ver opendoen, dat doe ik niet meer. Soms heb ik het gevoel alsof ik ineens mijn mond niet meer dicht zal krijgen. En dan doet mijn kaakgewricht 'klak' en dan is het weer ok. Maar toch, de schrik zit erin sinds ik ooit hoorde dat iemands kaak open bleef.