vrijdag 11 juli 2008

Amerikaanse toestanden



Elsje verbaast zich wel eens over de steeds verder oprukkende veramerikanisering van de eet- en drinkgewoontes. Zelfs in het zo trots op zijn culinarie traditie zijnde Frankrijk is de MacDonald's op elke straathoek te vinden. Met zijn kleffe burgers en slappe frietjes die dan wel Frans heten maar absoluut niet Frans smaken. Naar niks smaken, dat is beter omschreven. Of naar zout, veel zout.

En dan die ijsklonten. Altijd maar weer die vreselijke ijsklonten. Elsje is een echte cola-junkie. Maar dan wel het pure spul, dus zonder de ijsklonten die het gemiddelde café er tegenwoordig in smijt. Elsje is daarom de laatste jaren bij het plaatsen van haar bestelling preventief duidelijk: "Een cola, maar zonder ijsklontjes hoor!" Nou, je zou het bedienenend personeel de kost moeten geven dat dat nog niet eens kan onthouden.

De afgelopen weken zie je trouwens op terrassen steeds meer mensen een Heineken extra cold bestellen. Bier geserveerd rond het vriespunt. Is dit een opmaat voor Beer on the rocks?

11 opmerkingen:

Anoniem zei

In de automatiseringsgids van deze week staat dat Starbucks de doorlooptijd van het openen van een nieuw filiaal wil terugbrengen van zes maanden naar zes weken. Binnenkort zal ook de Franse Tabac met zijn traditionele café noir weggeconcurreerd zijn door de Amerikanen. En zal de IceCoffee zijn intrede doen (al dan niet met ijsblokjes)

Elsje zei

@Sjaak: gelukkig drink ik geen koffie ;-)

Anoniem zei

Het gekoelde bier is voor mensen die eigenlijk niet van bier houden, want hoe kouder, hoe minder smaak. De vervlakking rukt op...

Zeekraai zei

Ik zeg: boycotten die handel !

Elsje zei

@jonna: koel is wel lekker maar ijskoud vind ik ook niks aan. Ben jij zo iemand die haar bier het liefst lauw drinkt? Dat gaat mij dan weer te ver de andere kant op.

Elsje zei

@anders: goed plan! ik stel voor dat we nog een stapje verder gaan en alle ijsklonten boycotten!!

elke zei

Maar drinkt toch een keer een jupilerke... Tsss...

Elsje zei

@Elke: is goed!

Anoniem zei

ach maar als reclame junk moet je toch toegeven dat dat tv reclame for Heineken ijskoud toch mEEsterlijk is! Dat geweldig muziekje, die gekke naakte mannen die bibberend van hun koude biertjes genieten na hun ijsduik. Ik geniet er iedere keer weer van. (Verder ben ik uiteraard tegen Americanisering - ben noooooit in een McD's of een Starbucks geweest en heb geen enkele ambitie om ooit een stap in de US te zetten.)

Elsje zei

@elma: dat is waar en vooral hoe knap ook dat je er niets van ziet terwijl ze toch piemelnaakt rondrennen. Zeker zo koud dat het zaakje zich geheel terug heeft getrokken ;-)

Suske. zei

ben ik verkeerd, maar ik heb de indruk dat alles steeds meer en meer geurloos, smakeloos, reukeloos wordt.
En over de prijs die je voor die troep moet betalen zullen we hier maar over zwijgen.