zaterdag 12 juli 2008

Redder in nood



Een doordeweekse avond, even na 10 uur. Elsje reist na een vermoeiende en lange werkdag terug naar huis. In de trein is de man tegenover haar overduidelijk in een feeststemming: hij schopt bij binnenkomst zijn schoenen uit, banjert op zijn (jawel!) witte sportsokken door de coupé op zoek naar een krantje, schenkt zichzelf een glaasje wijn in uit zo'n miniflesje dat hij bij de 'AH to go' op het station heeft gekocht en begint tegen Elsje te kletsen.

Dáár heeft Elsje op dit moment helemaal geen behoefte aan. Ze wil de dag nog eens rustig de revue laten passeren en bedenken wat ze de volgende dag wil of moet gaan doen. Maar godzijdank is, als de nood het hoogst is, de redding ook nu weer nabij. Met haar ene wijsvinger tegen de lippen wijst ze met haar andere wijsvinger op het pictogram dat aangeeft dat ze zich in een stilte-coupé bevinden.

De stilte-coupé: niet alleen fijn als je rustig wilt kunnen werken, maar ook om hinderlijke kletsmajoors het zwijgen op te kunnen leggen. Hoera!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Stilte coupé... nooit van gehoord, maar wel schitterend!

Zeekraai zei

Zo'n ding wil ik thuis ook !
;-)

Anoniem zei

Kon die echt niet tot thuis wachten om zijn schoenen uit te schoppen. Hopelijk had hij niet ook nog een geurtje bij.

Elsje zei

@tijdtussendoor: echt een uitkomst ja!
@anders: verkopen ze nergens van die stickers om thuis op de ramen te plakken?
@veerle: dat viel godzijdank erg mee.

elke zei

Sorry, Elsje, maar dit lijkt mij wat wij 'een typische hollander' noemen... ;-)

Elsje zei

@Elke: dan verklaar ik mezelf hierbij tot honorary Belg ;-)

Ina zei

En hij luisterde ook nog naar je? Ik ben onder de indruk. Zelf krijg ik altijd gelijk ruzie of luidkeels gemopper. Toch doe ik ook zo met de vingertjes...

Elsje zei

@ina: Ok, ik moet wel toegeven dat hij nog een halve minuut wat zachtjes mopperend mijn kant op murmelde maar dat hield toch vrij snel op; ik denk dat de boze blikken van de mede-coupé-genoten vast geholpen hebben. Maar ik begreep ook uit eerdere reacties op treinblogjes dat het publiek op het traject Den Haag - Utrecht zich opmerkelijk goed houdt aan het stiltegebod.