woensdag 5 maart 2008

En de schoonmakers dan?



De Koninklijke Horeca Nederland heeft een brochure uitgegeven waarin uitbaters van horecagelegenheden uitgelegd wordt hoe het, binnen de grenzen die de wet vanaf 1 juli stelt aan roken in openbare gelegenheden, tóch mogelijk kan blijven om te roken in hun etablissement.

Oplossing die deze club aanreikt: zorg voor afgesloten zelfbedieningsplekken in je kroeg, want dan hoeft het personeel dus niet in de rook van de gasten te werken. Mensen bestellen hun drankje aan de bar en nemen dat mee de rokersruimte in. Of nog beter: maak een intercom en een lopend bandje (net als in sushibars, ben je met je bruine kroeg tegelijk ineens superhip!!). Prachtig idee voor alle nicotineverslaafde alcoholisten natuurlijk.

Maar volgens Elsje ziet de Koninklijke (waarom mag zo'n club zich trouwens Koninklijk noemen? Maar dit terzijde) een belangrijke groep personeelsleden over het hoofd met deze simplistische oplossingen. Want wie mag elke dag de troep opruimen? De asbakken legen, de tafels poetsen, de vloer dweilen? Juist, de schoonmakers! En die worden door deze oplossingen toch gedwongen om te werken in ruimtes waar gerookt wordt.

Hou nou toch op met te proberen deze zeer terechte inperking van het 'recht' op het veroorzaken van gezondheidsproblemen voor de medemens te omzeilen! Geef het roken op, desnoods alleen in openbare ruimtes, of rook door, maar dan thuis, waar je jezelf bedient en ook zelf de zooi opruimt. Dan ben je bovendien een stuk goedkoper uit. Iedereen blij.

10 opmerkingen:

elke zei

Bij ons kan roken nog steeds in café's waar geen eten gemaakt wordt. Zal dat bij jullie ook wegvallen dan?

Anoniem zei

misschien ook al eens alle sigarettenproducenten hun C4 geven!:)

Ina zei

Gezocht: rokende schoonmakers.

terzijde: wat is de woensdag toch leuk, omdat ik weet dat ik bij de lunch-privé-spiek een blogje van jou zal ontdekken.

terzijde 2: o, o, o, wat mis ik de rookcoupé's in de trein. Vanmorgen zat ik weer naast zo'n stinkende aszuil.

Elsje zei

@elke: roken wordt per 1 juli verboden in alle openbare ruimtes, dus ook in alle restaurants en cafés...

@ina: volgende week heb ik cursus dus dan geen woensdagochtendblogje, ook geen dinsdag- of donderdagblogje en ik vermoed dat ik vrijdags zo moe ben dat ook het vrijdagse blogje erbij in zal schieten :-\

Sjaak zei

Hoezo laten schoonmaken? Laten die lui de boel daar zelf maar opruimen. Of niet: ze zijn toch al gewend de boel te vervuilen. Met andere woorden: het rokershol wordt het Sodom en Gomorra van de horeca.

Elsje zei

@cursief huigje: nu moet je me even helpen. Ik ken C4 alleen als een type Citroën...

Sjaak zei

Prima, al die Belgen op je blog (goed voor je kijkcijfers ook!), maar het wordt er niet duidelijker van. 'Hun C4' geven??? Of is het gewoon de Vlaamse vorm van een UB40??

elke zei

Een C4 is een ontslagbrief. (ik ben CH niet, maar ik ken het ook. Gelukkig nog niet persoonlijk gehad).
Bij ons in het zuiden is het roken in openbare gebouwen al jaren afgeschaft. Het roken in horecazaken is beperkt maar op café mag het nog. Ik rook niet, dus ik ben blij met het restaurantverbod.

Anoniem zei

Hebben ze hier ook UB40's dan? Dacht dat dat gewoon op 'dat eiland' bekend was. En nu zit ik opgezadeld met vreselijk begin jaren 80 liedjes in mijn hoofd! 'Red, red wine...' enzovoort

Elsje zei

@elma: nee, Sjaak kent het ook alleen via die rode wijn-boeren van dat eiland... hier heet het gewoon een ontslagbrief