Vorige week donderdagavond laat, na terugkomst uit Den Bosch, vond Elsje de volgende brief op de deurmat:
Geachte mevrouw,
Wij hebben geprobeerd contact met u op te nemen in verband met mogelijk misbruik van uw creditcardgegevens. Dit is niet gelukt. Wij hebben uit voorzorg uw creditcard geblokkeerd. Wilt u alstublieft zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen? Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur
Vriendelijke groet,
Postbank.
Schrik! Paniek! Misbruik van je creditcard! En zal je altijd zien dat je zo'n brief natuurlijk pas na 21 uur ziet. Vrijdagochtend 8 uur: gebeld. Wat bleek er aan de hand? De Postbank had van de creditcardmaatschappij een waarschuwing gekregen dat er mogelijk gegevens gekaapt waren en was uit voorzorg een heel rijtje cards aan het vervangen. Godzijdank bleek er (nog) geen misbruik van Elsjes creditcardgegevens te zijn gemaakt, maar er waren wel sterke aanwijzingen dat die in handen van een stelletje oplichters terecht waren gekomen. Hoe? Geen idee. [Hoe werkt zoiets??]
De Postbank wilde de card graag vervangen. Nou, dat leek Elsje een prima idee. Want hoewel ze er niet van afhankelijk is, is het toch erg makkelijk in met name parkeergarages: card erin, slagboompje open, parkeren, en bij het uitrijden: card erin en slagboompje open. Geen gedoe met in- of uitrijkaarten. Heerlijk.
De mevrouw van de Postbank meldde nog dat, gezien de switch van Postbank naar ING die momenteel gaande is, Elsje binnenkort de vervangende kaart dan weer zou moeten vervangen door een ING-card. Met excuses voor het ongemak. Netjes.
Gisteren kwam dan de vervangende kaart. Afgeplakt met een joekel van een sticker met daarop de mededeling:
Deze creditcard wordt uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd verstuurd. Bel nu en activeer uw nieuwe creditcard.Dus ging Elsje bellen met het aangegeven telefoonnummer.
Met de ING-bank. Voor het activeren van uw creditcard moet u uw 16-cijferige creditcardnummer en de activeringscode bij de hand houden. Voer nu uw 16-cijferige creditcardnummer...Activeringscode?? Huh? Niets gezien! Waar moet ik die vandaan halen? Nergens op de hele brief, die toch vol met lettertjes stond, stond een activeringscode. Ophangen dan maar. Balen! Bij zorgvuldige bestudering van de lettertjes stond er wel ergens dat Elsje de activeringscode een paar dagen geleden ontvangen zou moeten hebben. Not. Elsje zag al vele telefoontjes uit de lettertjesmist opdoemen.
Maar nee. Vandaag bij de post: een brief van de Postbank met de activeringscode. Elsje snapt dat het verstandig is card en code los van elkaar te versturen. Gratis communicatieadviesje aan de Postbank/ING: doe voortaan eerst de code en dan pas de card op de post. Dat maakt een en ander een stuk duidelijker. Of, nog beter, zet op de sticker niet 'Bel nu', maar 'Bel wanneer u ook uw activeringscode heeft ontvangen'.
3 opmerkingen:
Gelukkig kun je weer shoppen. Het werkt weer. Je gaat het natuurlijk vieren, wat ga je kopen... Nog wensen op je verlanglijstje? Schoenen? Kleding? ;-)
Wat denk je zelf, bl@nkie? Imelsje is de naam! ;-))
Elsje
Ze hebben naar je geluisterd. Vandaag kreeg ik de code; de kaart komt over enkele dagen.
Een reactie posten