woensdag 20 augustus 2008

En wat doen zij daar dan voor terug?



Bewust kinderlozen voelen zich achtergesteld. Zij komen namelijk niet in aanmerking voor allerlei soorten van verlof, zoals zwangerschapsverlof, bevallingsverlof of ouderschapsverlof. En ze lopen ook geld mis, ze ontvangen immers geen kinderbijslag.

Ach gut, wat heeft Elsje ineens een vreselijk medelijden met deze arme sloebers. Van haar mogen ze allemaal extra verlofdagen én extra geld krijgen hoor. No problem. Maar wat doen zij ervoor om dat te 'verdienen'? Nemen ze de gebroken nachten van de jonge ouders over? Voeren zij die oudergesprekjes op school waarbij je je als ouder toch altijd een beetje op het matje geroepen voelt? Gaan zij mee op voetbalkamp? Nemen zij je kind mee naar de dokter als het ziek is?

Ach nee, dat kan natuurlijk niet. Zij zijn bewust kinderloos. En vinden dat iemand die kinderen wil zélf maar op moet draaien voor alle kosten en zelf maar minder moet gaan werken in plaats van al die extra dagen en die kinderbijslag. Nou hebben ze daar natuurlijk best een punt hoor. Maar het is natuurlijk kul om dan niet te pleiten voor het afschaffen van de mazzeltjes voor ouders/verzorgers van kinderen maar in plaats daarvan juist voor het invoeren van 'kindervrijslag'.

Elsje vraagt zich trouwens ook altijd af of de bewust kinderlozen die zo afgeven op mensen die wel kinderen hebben zich ook voornemen om, als zij (later) hulpbehoevend zijn, bewust geen beroep te doen op de volgende generaties. Dát zou nog eens een statement zijn!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik dacht hetzelfde, geen kinderen dan ook geen AOW! ;-)

Anoniem zei

Voor mensen die doodgraag kinderen willen, maar er geen kunnen krijgen vind ik het erger. Vaak krijgen hun collega's met kinderen voorrang in het kiezen van hun vakantiedagen. Er wordt van hen verwacht dt ze soepeler zijn,...

Suske. zei

eeuwige discussie met kinderlozen en alleenstaanden op mijn werk. Mijn argument is dan : "moest iedereen denken zoals jullie, leven zoals jullie, wel dan was de mensheid al lang uitgestorven.

Elsje zei

@veerle: eens, en daar gaat dit blogje dan ook nadrukkelijk niet over... Wb de vakantieverdeling: mijn duo-baan-partner en ik hebben allebei kinderen in dezelfde leeftijd. Vergt ook soepelheid, van beide kanten. Zo zie je maar: er is altijd wel wat :-)

@francky: en dan krijg je zeker terug: "moest iedereen denken zoals jullie, leven zoals jullie, wel dan was de aarde nog overbevolkter" ;-)

Anoniem zei

De mensen die wel op de wereld worden gezet zijn inderdaad onmisbaar voor de kinderloze ouderen die straks niks meer hebben aan al hun 'vrijheid'. Laat ze dan niet te beroerd zijn nu een geringe bijdrage te leveren aan het opgroeien van die kinderen.
Waarom zou je trouwens tijdens de schoolvakanties met vakantie willen? Alsof dat een voorrecht is.

Branwen zei

Wat een eeuwig zwart/wit gelul zeg. Wordt er niet goed van. Wordt je niet aangevallen omdat je wel een kind wilt dan wordt je wel aangevallen omdat je er geen wilt. En waar gaat het dan om? Geld! Doekoe, jongens! Lijkt me enig om te zeggen, liefje mama heeft jou gekregen omdat ze later AOW wilt ontvangen. Nog mij maar een ouderwetse romanticus maar ik denk dat men een kindje wilt omdat men een kindje wilt. Op zich al een reden voor mij om er niet aan te beginnen.

Elsje zei

@branwen: precies, als het uiteindelijk om geld blijkt te draaien zijn alle andere argumenten hol en betekenisloos geworden. Precies de portee van mijn blogje.

Anoniem zei

@ jop. Ik moet er niet aan dEnken om op vakantie te gaan tijdens de schoolvakantie! Mij niet gezien! Ik betaal grAAg belasting om al die kindertjes van anderen naar school te laten gaan omdat die schatjes moeten inderdaad later mijn pensioen opbrengen. (En dat de mensheid uit zou sterven vind ik persoonlijk geen ramp maar ach, zo ver zijn we nog niet dus moeten we het maar doen met en voor elkaar.)