zaterdag 23 augustus 2008

Weeshuis van de hits



Toen Elsje een jaar of tien was, kreeg ze een wekkerradio voor haar verjaardag. Een wekkerradio!! Welk een rijkdom!

Een eigen wekker. Wow! Voortaan kon ze ervoor zorgen dat ze eerder dan zuslief in de badkamer was, in plaats van wakker te worden van het slot dat op de badkamerdeur geschoven werd (Elsjes slaapkamertje bevond zich direct naast de badkamer) en zich dan te realiseren dat ze het komende half uur nog niet daar terecht zou kunnen.

Maar het mooiste was natuurlijk de radiofunctie. Al snel mat Elsje zich een nieuwe gewoonte aan: pas als er bij 'Met het oog op morgen' gezegd werd: 'Buiten is het 12 graden, binnen zit Wim Bosboom' mocht de radio uit en kon zij gaan slapen. Dat dat om even na elf uur 's avonds was en dat dat natuurlijk geen bedtijd was voor een tienjarige kon haar niet boeien.

Vanaf die tijd zat ze ook zondags op haar kamertje, gekluisterd aan de radio. Tijd voor Het weeshuis van de Hits, met Peter van Bruggen. O, dat vond Elsje toch zo'n mooi programma! Het programma begon met de oplepeling door een klasje kinderen van de (soms fictieve) historische feiten waarvan Elsje er nog een paar weet:
1600 Slag bij Nieuwpoort
1972 Rod Stewart bij Dokkum vermoord
1981 Stichting van 'Het weeshuis van de Hits'!


De luisteraars waren Guppies. En dan het schattige stemmetje van het hulpje van Peter van Bruggen, Morrison (hier te beluisteren!). 'Ja, echt waar!' was zijn meest gebruikte uitspraak. In de tijd dat Elsje wekelijks luisterde, was er een blad waar je je op kon abonneren en kon je een t-shirt kopen met daarop "Ja, echt waar!". Natuurlijk deed Elsje beiden. Het programma is natuurlijk allang van de radio, maar Elsje heeft er nog regelmatig heimwee naar.

Welk verdwenen radioprogramma zou voor jullie terug moeten komen? En waarom?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

hier is 'Van kattekwaad tot erger' de leukste radioherinnering... vooral voor met moeilijkewoordenmoment waarbij een 'de kat krabt de krollen van de trap'-variant 10x na mekaar moest aframmelen (en wij dat thuis, of in de auto natuuuuuurlijk sneller konden)

Anoniem zei

hmm
'met' moet 'het' worden, en na 'waarbij' mag een 'je' geplakt worden.

Branwen zei

Vara's vuurwerk. Toendertijd de enige bron van heftig vermaak voor dit hardrockertje/metalmeisje. Soms kwam mijn paps meeluisteren op mijn kamer want beneden in de woonkamer was het verplicht naar the flying docters kijken geblazen. :)

Zeekraai zei

Ko de Boswachter natuurlijk !
; )

Anoniem zei

Het programma waar ik op mijn radiowekker naar luisterde was een verzoekprogramma waarvan ik de naam vergeten ben op een lokale radio. Elke zondagavond tot 1.00 u (ook veel te laat dus voor iemand die de volgende dag naar school moest) luisterde ik naar de nummers die bekenden en onbekenden aanvroegen. Zelf sluipte ik ook steevast naar beneden als mijn ouders al in bed lagen om via de telefoon (een gsm kenden we toen nog niet) een plaatje aan te vragen voor mijn vrienden.
Goh, wat lijkt dat al lang geleden.

Hugo Vogel zei

Sterke Koffie, Gekruid Geluid. Op een ochtend in het weekend, ik denk op zondag. Een prachtig muziekprogramma, gepresenteerd door de man met de mooiste radiostem van Nederland: Aad Bos. Het werd eind jaren 70, begin jaren 80 uitgezonden door de Vara op radio 2 of 3. Maar er is helaas niets van of over te vinden op het internet.

Elsje zei

@allen: wat leuk om dit zo te lezen. Ik ken helaas niet alles. Is er nog iets van jouw favoriete programma terug te vinden ergens op internet?

De forens zei

Leuk om te lezen. Ik heb veel nostalgische gevoelens, bij Vara's Vuurwerk maar ook Veronica's Rockballads en natuurlijk " Keek op de Week" van Kooten & Debie.

De grote weeld kwam een beetje Schinveld binnen.

Ergens is de grote stad of zo...
http://reizigerinlimburg.blogspot.com