woensdag 13 augustus 2008

Kennen jullie deze nog?



Elsjes dochters keken haar verwonderd aan. Waar héb je het over? Nou, over een lakenzak dus. Je weet wel, zo'n katoenen lap in de vorm van een slaapzak, maar dan met twee lange flappen aan de bovenkant. De onderste leg je onder je kussen en de bovenste vouwde je vroeger met veel omhaal rond de kriebelige wollen deken (niet dat dat hielp want die voelde je dwars door je lakenzak heen ook nog, vreselijk) en zou je tegenwoordig dus om de niet-kriebelende deken vouwen. Je neemt dan ipv twee losse lakens alleen zo'n zak mee op vakantie.

Nee, zo'n raar ding kenden de meiden niet. Wat Elsje brengt op de vraag: kennen jullie dat nog, een lakenzak?

10 opmerkingen:

Nes zei

Nog nooit van gehoord! Sorry!

Branwen zei

Jahoor. Kreeg ik vroeger mee van moeders om in mijn slaapzak te frommelen. En dat deed ik dan niet want het, mij wel beloofde, afkoelen 's nachts is niet gebeurd in zuid,- en midden frankrijk. Ik heb er nu zelf een van fleece, die gebruik ik vaak maar dan zonder deken. Is lekker zacht!

pierre du coin zei

nog nooit van gehoord...

Anoniem zei

Ja hoor, wij kochten er enkele jaren geleden toen we naar India gingen om te gebruiken op de slaaptrein, zonder deken errond natuurlijk.

elke zei

Ken ik ook niet, hoor. Is het iets hollands misschien?

Anoniem zei

heb er een voor in m'n (fleece)slaapzak...

Anoniem zei

Nee, ik geloof niet dat ik er ooit eentje gezien heb!

Gerhard zei

Nee, ook nog nooit van gehoord. Maar wel handig!

Ina zei

Jazeker, ik heb er net weer twee weken naast gelegen. Mijn lief frommelt zich elke avond in zijn blauwe exemplaar om zijn slaapzak veel langer fris te houden. Bovendien bij heet weer (nu niet van toepassing, wij waren in noord-engeland) kan hij volstaan met het dunne ding (dat is dus de lakenzak, dat ben ik - nog - niet).

Anoniem zei

Ik heb een pure zijden slaaphoesje, gekocht bij de Xenos. Superlichtgewicht en klein op te vouwen maar wel erg warm. Ook daaro een microvezel handdoek voor op reis gekocht. Id-e-al.