zaterdag 24 februari 2007

Kroelen met de kroon



Vroeger, toen Elsje met haar drie zussen en moeder in Leiden woonde, werd er bij hen thuis regelmatig plannen gesmeed om een van de zonen van Beatrix aan de haak te slaan. De familie woonde namelijk tegenover de Leidse universiteitsgebouwen dus het zou toch een fluitje van een cent moeten zijn een van de studerende Hoogheden te laten struikelen over een losse stoeptegel waarna hij onder de kundige handen van een van de meiden geheeld zou worden en natuurlijk stapelverliefd het pand zou verlaten. En zij leefden nog lang en gelukkig in het Koninklijk Paleis... Deze plannen werden met de term 'kroelen met de kroon' aangeduid, de titel van een boek van Olaf J. de Landell.

Elsje was al vroeg dol op deze schrijver. Zijn verhalen hebben het licht-truttige taalgebruik van de tijd waarin ze geschreven zijn, maar proberen tegelijkertijd de net afwijkende hoofdpersonen niet moralistisch terug te duwen in de grauwe massa, maar juist te laten groeien en bloeien.

Een van zijn beroemdste werken is een trilogie over de Porseleinboom, over een Friese familie die naar het westen van het land verhuist om daar een porseleinfabriek op te zetten. De Leidse bibliothecaresse vond het maar niets dat Elsje deze boeken wilde lenen toen zij elf jaar was. 'Nee, meisje, deze komen uit de volwassenenafdeling en die mag jij nog niet lezen.' De moeder van Elsje is nog persoonlijk langsgegaan om te vertellen dat haar dochter álles, maar dan ook álles mocht lenen wat zij wilde! Elsje heeft nadien nooit meer problemen gehad met het meenemen van welk boek dan ook.

Aan deze boeken moest Elsje gisteren aan denken toen zij las dat De Porceleyne Fles na jaren sappelen weer winst maakt. En niet zo gering ook.


Note to self: uitzoeken of er huwbare zonen beschikbaar zijn bij de Porceleyne Fles

1 opmerking:

Ina zei

O, Elsje, wat een zalig blogje!! En - ik word vervelend - wat herkenbaar! Met dat verschil dat ik niet mezelve (te oud, dacht ik) maar mijn jongste zusje voor WA bedcht had. Fr of Co mocht ook.
Nog twee OJDL-weetjes (misschien moet ik er zelf ook maar eens een blogje aan doen :-) )
- toen ik een dure lundiaboekenkast kocht deed ik de kast de trilogie van de porseleinen spiegel cadeau.
- stach merlijn is klankrijmgeïnspireerd op harm percijn (wellaert van andebeeck)