zaterdag 6 mei 2006

Snel, sneller, snellertje




Het is als vrouw not done om dol op auto's en snelheid te zijn. Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus durft Elsje uit de kast te komen.

Als kind al droomde ik ervan om Wegenwacht te worden: geweldig, in je eigen autootje langs de wegen te scheuren en alle kapotte auto's te repareren. Vooral die mooie glimmende natuurlijk, die zo lekker ronken. De geur van benzinestations bracht me destijds in hoger sferen.

Die droom is inmiddels opgegaan in de rook van een heel andere carriere maar de liefde voor auto's is gebleven. Zo kijk ik graag naar wat er allemaal over de snelweg rijdt en omdat ik daar zelf zo'n 35-40.000 km per jaar onder mijn banden laat wegglijden (overigens in een bedaard tempo, maar dat heeft meer te maken met angst voor boetes dan met angst voor snelheid) weet ik prima wat er zoal rond gereden wordt door de gemiddelde Nederlander.

Af en toe wil het oog toch wel iets meer dan waar de gemiddelde Nederlander in rond rijdt en dus werd Elsje heel blij toen zij gewezen werd op het BBC-programma Top Gear. Een werkelijk heerlijk programma, ook voor niet auto-liefhebbers (denk ik :-)). De typisch Britse Humor waarmee de drie presentatoren Jeremy, James en Richard hun liefde voor bepaalde auto's belijden en de manier waarop ze elkaars liefdes ondertussen afkraken is verukkelijk om naar te kijken en te luisteren.

Graag nemen de heren de besproken nieuwe, oude of bijzondere auto's mee het raceparcours op, waarbij alle voors en tegens van hun rijgedrag op een absoluut niet-zakelijke manier besproken worden, het is of liefde of pure afkeer. En moet het echt snel, dan is daar The Stig, de mysterieuze coureur die wij kijkers alleen maar in racepak met helm zien. Elke week is er een gast die in de totaal onogelijke Suzuki Liana datzelfde parcours aflegt, vaak met een verbeten dan wel uitgelaten grijns op het gezicht en nog vaker met rondvliegende onderdelen. Zeg maar voor ieder wat wils.

Ook de twee oudste meiden van ons NSG kijken graag mee (op vrijdagavond wordt Top Gear namelijk uitgezonden door Veronica). Maar of dat uit liefde voor auto's, uit liefde voor laat naar bed of om moeders uit te kunnen lachen is? Dat zal de tijd leren.

1 opmerking:

Anoniem zei

(liuk) blogje!!!!