vrijdag 24 juli 2009

Nog vijfentwintig

Mensenkinderen, wat vliegt de tijd. Inmiddels is het nog maar vijfentwintig dagen tot Elsje haar veertigste verjaardag mag vieren. En in het terugkijken op de afgelopen veertig jaar is daarom vandaag 1984 aan de beurt.

1984. Het jaar waarin je de eerste Apple Macintosh kan kopen. In India wordt premier Indira Gandhi vermoord en opgevolgd door haar zoon, Rajiv Gandhi. Later dat jaar vindt in het Indiaase Bhopal een giframp plaats waarbij in eerste instantie 8000 mensen om het leven komen. In de jaren daarna vinden nog eens 12000 mensen de dood als gevolg van deze ramp.
De legendarische sportcommentator Theo Koomen verongelukt en Marvin Gaye wordt door zijn vader doodgeschoten. De slogan baas in eigen buik mondt eindelijk uit in legalisering van abortus.

Voor Elsje is dit het jaar waarin ze voor het eerst een aantal nachten doorhaalt. Niet omdat ze gaat stappen, daarin is ze in die tijd nog totaal niet geinteresseerd. Nee, het is het jaar van de Olympische Spelen en Elsje geniet van alle sporten. Hele dagen en nachten zit ze dus voor de buis. Alleen, want de rest van het gezin vindt het na een uur of elf wel genoeg geweest. Vooral het zwemmen, turnen en atletiek houden haar wakker.

Elsje doet een greep uit dit weer geweldige muziekjaar. Denk eens terug aan Love is a battlefield, The reflex, Smalltown boy, Girls just wanna have fun, Ik voel me zo verdomd alleen, Pride (in the name of love), Fraction too much friction, I won't let the sun go down on me en Nelson Mandela. En dat is nog lang niet alles.

De filmpjes van vandaag dan maar. Elsje kiest voor een van de mooiste filmpjes ooit, behorend bij het nummer When the lady smiles.


Frank Boeijen sluit vandaag af met een nummer dat weliswaar al vijfentwintig jaar oud is, maar nog niets aan actualiteit heeft ingeboet.

4 opmerkingen:

elke zei

Ik loop bij deze jaaaaaaren achter. Here I go.
En jezusmina, Elsje, je bent een levende encyclopedie.

elke zei

En Frank Boeijen was toch een knappe vent, hoor.
En wat Golden Earring betreft: nog steeds WOW!

Elsje zei

@elke: hoho, die encyclopedische kennis heb ik niet zelf hoor maar jat ik uit de wikipedia...
Wb FB en GE: je snapt dat ik het er mee eens ben :-)

Sjaak zei

Het Orwell-jaar ook. Het bleek al met al wel mee te vallen. Voor mij was 1984 één van mijn beste jaren. Eindexamen, (vakantie)liefde, start studententijd. Muzikaal voor mij ook het jaar van de Simple Minds (concert Ahoy), die toen op hun hoogtepunt waren.