woensdag 14 juni 2006

Spanning en sensatie



Elsje komt uit een frikkengezin. Vadertje lief gaf geschiedenis op het Christelijk Lyceum te Delft, alwaar ook haar moeder lesgaf, maar dan Nederlands. Het voor de klas staan om kennis over te brengen is Elsje dus met de paplepel ingegoten.

Elsje vindt dat lesgeven ook best leuk hoor, maar eerlijk gezegd geeft het net iets te weinig intellectuele bevrediging. En dus koos Elsje tijdens haar studie biologie voor een andere richting dan de lerarenopleiding: de plantenfysiologie (welke processen zorgen ervoor dat een plant groeit, bloeit en ons telkens weer boeit) en de fytopathologie (plantenziektekunde).

Vandaag heeft Elsje haar door de genen ingegeven frik gevolgd en heeft ze lesgegeven op de school van de kinderen. Het thema voor de groep 5/6 was 'planten'. Beetje breed, als je het Elsje vraagt. En dus bood ze aan om iets te vertellen over de verdediging van planten tegen hun vijanden.

De klas heeft muisstil (behalve als er vragen gesteld werden) geluisterd naar de manieren waarop planten hun vijanden proberen af te weren of om de tuin te leiden. Zaken als netels en gifstoffen doen het goed in die leeftijdsgroep zeg maar. Maar ook de andere informatie (planten kunnen met elkaar praten! er zijn vleesetende planten! planten kunnen zelf medicijnen maken als ze ziek zijn!) ging erin als koek. Zo goed zelfs dat Elsje even in de verleiding werd gebracht om ook haar beroepskeuze te heroverwegen...

3 opmerkingen:

Sjaak zei

Bij het vooraf doornemen van de les was Sjaak ook onder de indruk. Had ook wel in de schoolbanken willen zitten. Leuk als je een spannend vak hebt. Wellicht in groep 7/8 voor Sjaak iets over de rechtspraak

Ina zei

Klinkt leuk, zeg!

Ina zei

Klinkt leuk, zeg!